Uttalande antaget av Sekos kongress

Järnvägen i Sverige är sämre än någonsin. Olyckor och tillbud har ökat så till den grad att Statens Haverikommission nu utreder orsakerna.

Sedan avregleringen av järnvägen fullbordades 2010 har vi haft ett antal tragiska dödsfall i samband med järnvägsarbeten. De är inte bara en siffra i statistiken, de hade namn, familj, vänner och var i flera fall våra medlemmar och förbundskamrater.

Även om regeringen ständigt aviserar nya pengar och extra satsningar på järnvägen så sjunker totalvolymerna att räkna på för bolagen i branschen. Konsekvenserna blir neddragningar och varsel som drabbar våra medlemmar.  Så sent som i fredags varslade statliga Infranord 400 tjänster om uppsägning. Bolaget är tvingat till åtgärder för att kunna möta ägarens, i det här fallet statens, krav på lönsamhet.

Trots enorma underhålls och investeringsbehov försvinner arbetstillfällen. Arbetsmiljön för tågledning, lokförare och åkandepersonal försämras kraftigt när jobbet kan innebära långa förseningar i strömlösa tåg eller hot och våld från uppretade resenärer. De tvingas hålla god min och vara servicevänliga när pengarna ämnade för en förbättrad tågtrafik verkar brinna upp på vägen mellan politiker och resenärer

Om EU hoppas på en fungerande europeisk gränsöverskridande tågtrafik så kräver det att de nationella järnvägarna fungerar först och främst. Ska vi slarva bort möjligheten till miljövänliga transporter för samma köp och sälj ideologi som gett oss vårdskandaler och skolkonkurser när bolagen mjölkats på skattepengar, en ideologi där framgång mäts i resultaträkningen, inte i samhällsnyttan.

Järnvägen är sämre än någonsin. Forskare varnar för att vi kan förväntas oss fler och större olyckor på grund av  skicket på infrastrukturen . Bristande underhåll, trängsel på spåren, fragmentisering och inget sammanhållet ansvar. Och som ni vet: Delat ansvar är inget ansvar.

Vad gör regeringen åt detta? Den tillsätter en utredning!

Sverige behöver en sammanhållen fungerande järnväg där lönsamheten för samhället kommer i första hand.

Sekos kongress kräver därför av regeringen:  Ta ert ansvar! Sveriges Järnväg är ett ansvar för samhället och svenska politiker. Marknadsexperimentet har havererat och det enda som återstår är att städa upp i lekstugan.

Sidansvarig: Kommunikationsgruppen