Sekos klubbordförande har svaret på Veolias ”effektivitetsproblem”

Läs mer nedan om hur Sekos klubbordförande Jens Kvist lyckades rita scheman med 98 procent effektivitetsnivå och besegrade Veolias planeringsverktyg HASTUS. Veolia har i förhandlingarna med Seko ofta framfört argumentet att man får ut för lite arbetstid av den heltidsanställda personalen. ¨

Publicerad:

Även Sekos medlemmar har rapporterat om underliga situationer där personalplanerarna ringt in extrapersonal samtidigt som det funnits reservpersonal på plats. Det har för Seko varit oklart om denna situation berott på det skandalomsusade planeringsprogrammet ”HASTUS”, eller allmänt bristande ledningsförmåga på Veolia.

Vissa har hävdat att Veolia inte gjort något åt problemet för att man haft ett kontrakt där man kunnat skicka räkningen vidare till huvudmannen, så kallade ”open books ”. Man skall enligt denna teori börjat agera först när man riskerat att bära sina egna kostnader enligt det nya kontraktet med Skånetrafiken.

Arbetsgivaren har också påstått att kollektivavtalets regler omöjliggjort en effektiv schemaläggning. Klubbordförande Jens Kvist åtog sig utmaningen att inför arbetsgivaren visa att man kan behålla den heltidsanställda personalen och samtidigt öka effektiviteten i schemaläggningen. Jens har i förhandlingarna ritat ett förslag för stationeringsorten Helsingborg med 98 % effektivitetsnivå.

Hur lyckades du med detta, Jens?
– Det är inte så svårt som man kan tro. Först räknade jag ut den totala arbetstiden. Därefter tittade jag på hur tjänsterna fördelade sig på veckan avseende helgscheman. Varje fyra- och sexveckorsschema har ett visst antal fridagar som motsvarar ledigheten för de som är lediga varje helg. Sedan fördelar man tjänsterna i scheman alltefter morgon, kväll eller blandade schema. Vissa gånger kan man behöva helgscheman och då löser vi det. Ibland kan mindre avsteg i kollektivavtalet behöva göras för ett visst schema. Det viktiga för oss är våra medlemmars rätt att arbeta heltid.

Varför har inte arbetsgivaren och HASTUS lyckats med detta tidigare?
HASTUS är ett planeringsverktyg, ej ett optimeringsverktyg. Klubben har haft anledning att analysera HASTUS bristande funktionssätt. Läs mer om detta här (pdf)

Jobbar du vidare med andra stationeringsorter än Helsingborg ?
Ja, jag har redan ritat upp lokförarscheman för Kalmar och vi når även här en synnerligen hög effektivitetsnivå.  Jag jobbar vidare och ger mig inte förrän alla stationeringsorter är klara. De deltids- och timanställningar som Veolia har föreslagit är helt onödiga.

 

Uppdaterad:
Sidansvarig: Kommunikationsgruppen