Medlemsinformation vecka 42

Nästa vecka är en arbetsmiljövecka

Publicerad:

Arbetsmiljövecka vecka 43

Varje år genomförs två gemensamma arbetsmiljöveckor i Sverige, en vecka 15 och en vecka 43. Under dessa veckor uppmärksammas arbetsmiljöarbetet lite extra men för att nå en bra arbetsmiljö måste man arbeta med frågorna varje dag året runt. Skyddsorganisationen strävar efter att, tillsammans med PostNord, ta fram arbetsutrustning och processer som uppfyller lagkrav och som utifrån arbetets karaktär främjar en god arbetsmiljö. Tyvärr är det ibland svårt att förmedla lämplig arbetsteknik. Det kan vara svårt att ha tillräcklig bemanning och att undvika alla olyckor. Därför är det viktigt att jobba på rätt sätt, använda den utrustning som finns och att inte tumma på säkerheten för att man tror att arbetet ska gå fortare.

Även vid årets andra arbetsmiljövecka kommer skyddsombuden i PostNord lägga fokus på det framtagna materialet ”från bör till skall”.

- Att meddela de risker och förbättringsmöjligheter som finns är fortfarande viktigt så det sker en ständig förbättring. Aktiviteten är samverkad i alla affärsområden, och får stöd från arbetsgivaren.  Vårens aktivitet kom precis i en omorganisation och fick inte den uppmärksamhet den förtjänade. säger Stefan Fougt huvudskyddsombud PostNord Sverige. Lokalt skyddsombud väljer de delar de vill belysa extra gärna tillsammans med chefen. Det kan vara att använda säkerhetsbälte, cykelhjälm eller att lyfta på rätt sätt och med rätt arbetsredskap. Men även att ha en korrekt ifylld tidbok, eller att ställa in stolar och skärmar då man arbetar vid dator, fortsätter Stefan. Ibland händer det att vi slarvar med vår säkerhet för att kompensera att man har mycket att göra eller är sen, men var och ens säkerhet måste gå först. Vi har inga dispenser att inte använda säkerhetsbälte eller köra för fort. Tänk på att anmäla till din chef eller ditt skyddsombud om du ser något som kan leda till att någon skadar sig. Det är bara när vi känner till problemet som vi kan göra något åt det, avslutar Stefan.

Material ska vara utskickat till alla arbetsplatser, fråga din chef eller ditt skyddsombud om du vill veta mer.

Ny friskvårdsleverantör: Benify

PostNord har bytt leverantör av förmånspaketet till Benify. Du hanterar ditt friskvårdsbidrag via appen Benify eller på formanspaketet-se.postnord.com. Precis som tidigare kan du beställa friskvård inne i appen och väljer du något utanför ska kvitton registreras i portalen senast 31 oktober. Friskvårdsbidraget är 3000 kr beräknat på en heltidsanställning.

Ladda ner pdf för utskrift

Uppdaterad: