Hantering av beroenderelaterad ohälsa

Kollektivavtal om hantering av beroenderelaterad ohälsa

Föhandlingsprotokoll och kollektivavtal om hantering av beroenderelaterad ohälsa

Tidigare ”Alkohol- och drogpolicy” har nu partsgemensamt omarbetats och ersatts av ”Kollektivavtal om hantering av beroenderelaterad ohälsa”. Dels är det en språklig uppfräschning av tidigare policy, med en mer lättläst struktur och kronologi, men den innehåller även några nya tillägg av vikt.

Först och främst så är det nu ett kollektivavtal, vilket konkret betyder att vi som parter gemensamt äger den och i den mån arbetsgivaren inte gör vad som står i avtalet, så kan det ses som avtalsbrott och därmed leda till arbetsrättsliga konsekvenser. Dock så är den generella bilden i skrivande stund att arbetsgivaren i frågan om att hjälpa sina anställda och våra medlemmar med missbruksproblem oftast gör rätt för sig och att vi som parter hjälps åt i frågorna på ett bra vis.

I övrigt så är det värt att kommentera att vi nu sammanflätat text runt missbruk av alkohol och droger, som tidigare varit två åtskilda kapitel i policyn, i syftet att visa på att vi som parter inte ser någon skillnad på missbruket som sådant, även om bruk av droger kan få andra konsekvenser utifrån att det enligt lag är olagligt. Även val av namn på kollektivavtalet, ”beroenderelaterad ohälsa”, är menat som en öppning för hjälp med andra former av missbruk, såsom till exempel spelmissbruk.

Vad gäller just droger så står det däremot numera att ”innehav av droger på arbetsplatsen polisanmäls”, i sista stycket under rubriken ”Vid misstanke eller upptäckt” på sidan 5. Detta är nytt i skrift, men inte i praxis. Detta har alltid gjorts när man funnit droger på arbetsplatsen.

En annan fråga som varit uppe för diskussion genom åren är löneavdraget vid positivt test. Vi har tyckt att det känts fel i de fall det handlat om bevisligen sjuka medlemmar.

Sjätte stycket på sida fem lyder nu:

”Om medarbetaren inte får ett negativt resultat görs löneavdrag för den tid medarbetaren inte varit i tjänst. Detta kan ej bytas mot semester eller annan betald ledighet. Vid konstaterad sjukdom utgår sjuklön.”

Den sista meningen i stycket ovan är ny och gäller i det fall någon får ett positivt utslag på ett test och man redan från start kan medicinsk konstatera att hen lider av ett missbruk av sjukdomskaraktär. Dessa individer ska inte få ett löneavdrag, utan i stället erhålla sjuklön. Det betyder i gengäld också att de som av oaktsamhet får ett positivt utslag och som inte kan åberopa sjukdom kommer fortsatt få löneavdrag. Vår inställning är att vi inte heller kan försvara eller berättiga sådant beteende.

 

Om du har vidare frågor om avtalet eller hantering av missbruksärenden, kontakta Seko Postens styrelse. Förslagsvis Daniel Hansen, som varit med och tecknat avtalet och som är ansvarig för dessa frågor.

Uppdaterad: