Medlemsinformation vecka 49

EU:s transportministrar överens om nya vägtransportregler

Publicerad:

I veckan har EU:s transportministrar enats om ett nytt regelverk för vägtransporter som ska leda till schysstare arbetsvillkor för yrkeschaufförer och sund konkurrens inom transportnäringen. Den svenska regeringen har varit drivande i förhandlingarna för att skapa bättre förutsättningar för ordning och reda på vägarna.

- Transportsektorn är en mörk bransch och Seko Posten välkomnar därför att viktiga steg tas i rätt riktning när regelverken för vägtransporter nu skärps på många områden, säger Sandra Svensk ledamot i Seko Postens styrelse.

Överenskommelsen innehåller bland annat:

  • Striktare regler för cabotagetranporter. Enligt de nya reglerna får lastbilar från andra EU-länder precis som tidigare köra högst tre cabotagetransporter under sju dagar efter att de kommit till Sverige med en internationell transport. Däremot måste nu lastbilen därefter stanna utanför Sverige i minst fem dagar innan den kan köra nya cabotagetransporter i Sverige.
  • Reglerna för utstationering av förare vidgas, skärps och tydliggörs.
  • Nya smarta färdskrivare kommer att introduceras för att säkerställa effektivare kontroller. Detta kommer att öka möjligheten till kontroll av bland annat cabotage- och utstationeringsregler. Enligt de nya reglerna är det inte tillåtet att ta veckovila i fordonet.
  • Undantaget för kombinerade transporter, som har gjort det möjligt för åkerier från andra länder att köra i Sverige utan att registrera sina lastbilar i landet, tas bort. Detta undantag i kombidirektivet har tidigare inneburit att chaufförer från låglöneländer har kört i Sverige för villkor som är sämre än de som gäller för svenska chaufförer.

- Totalt utgör cabotage och internationella transporter en liten del av PostNords transporter, inte minst i jämförelse med hur det ser ut hos konkurrenterna. Men att det nu blir svårare att använda dåliga arbetsvillkor som en konkurrensfördel är positivt och något som alla seriösa aktörer i transportbranschen tjänar på, kommenterar Sandra Svensk.

 

Ladda ned pdf för utskrift

Uppdaterad:
Sidansvarig: Seko Posten