Medlemsinformation vecka 46

Facklig framgång på Härryda paketterminal

Publicerad:

PostNords paketvolymer fortsätter att växa och en av de arbetsplatser där detta blivit allt tuffare att hantera är Härryda paketterminal. Kvalitetsbrister och ständigt beordrad mer- och övertid gjorde att Seko i början av sommaren satte sig ner med arbetsgivaren för att titta på en ny organisation. Det handlade både om att möta volymuppgången och få en bättre arbetsmiljö på terminalen.

Detta arbete, tillsammans med en genomgång av grundbemanningen, visade bland annat att det fanns ett stort behov av fler heltidsanställningar i både uppsamling och spridning. Resultatet av arbetet Seko gjorde tillsammans med arbetsgivaren blev att antalet heltidsjobb på terminalen fördubblades till cirka 60 tjänster och att över 60 nyrekryteringar gjordes till organisationsförändringen den 1 oktober.

– Det är helt klart en facklig framgång att långt fler av våra medlemmar nu får en lön de verkligen kan leva på, säger Håkan Hallengren, ordförande i Seko Posten Klubbterminal Väst.

Samtidigt trycker han på att arbetsmiljön på Härryda måste förbättras för att det ska fungera för alla att jobba heltid.

– Arbete på paketterminal är ett oerhört tungt jobb, förändringar måste göras. Vi ska ha ett hållbart arbetsliv, heltidsarbete får inte vara omöjligt på grund av alltför tuffa arbetsuppgifter. En fungerande arbetsrotation är nödvändig, det måste finnas tillräckligt med raster och pauser inlagda. Dessutom blir förläggningen av arbetstiden nu ännu viktigare. Allt detta är saker som Seko på terminalen kommer att fortsätta driva, avslutar Håkan.

 

Förändringar med ny postlag

I veckan har PostNord i central samverkan med de fackliga organisationerna informerat om hur företaget avser att hantera förändringen i postlagen när övernattbefordran blir tvådagarsbefordran. Samtidigt höjs kvalitetskravet, från dagens 85 procent till 95 procent, vilket alltså gäller för tvådagarsbefordran.

PostNord avser att begränsa antalet flygtransporter i landet, fler transporter kommer att gå via tåg, vilket innebär att pengar sparas samtidigt som miljöbelastningen minskas.

Seko Posten kan konstatera att förändringen i dagsläget inte ser ut att göra någon större skillnad inom produktionen då PostNord avser att behålla övernattbefordran för 87 procent av volymerna, för övriga brevvolymer gäller tvådagarsbefordran. Vi anser att det nya flygupplägget möjliggör bättre förutsättningar för sammanhållen tjänstgöring på en del arbetsplatser i landet.

Seko Posten tycker det är positivt att PostNord i dagsläget valt att hantera förändringen i postlagen på ett ansvarsfullt sätt, gentemot kunder men också postanställda.

 

Ladda ner pdf för utskrift

Uppdaterad:
Sidansvarig: Seko Posten