Medlemsinformation vecka 35

Seko Posten om sommarens kvalitetsbrister

Publicerad:

 

Situationen på många postarbetsplatser har under sommaren varit mycket ansträngd, något som bland annat SVT:s Rapport uppmärksammade förra veckan. Den orimligt tuffa arbetssituationen för många postanställda har dessutom synts tydligt i kvaliteten, som sedan i våras åter sjunkit i landet som helhet.

Det är allvarligt och knappast vad PostNord just nu behövde. Att endast under kortare perioder komma upp i en acceptabel kvalitetsnivå kommer knappast att hjälpa mot den kraftiga förtroendekris som finns för företaget. För att PostNord ska återfå allmänhetens förtroende krävs att kvaliteten är hög under en längre period, det krävs att de anställda får betydligt bättre förutsättningar att utföra det samhällsuppdrag som svenska folket förväntar sig att vi ska leverera.

- Företagsledningen måste sluta skylla på yttre omständigheter och istället titta på vad de själva kan påverka. Ledningen måste fokusera på att förbättra kvaliteten, på att återfå både allmänhetens och de anställdas förtroende, säger Seko Postens ordförande Johan Lindholm

I media har det i vissa sammanhang framstått som att sommarens problem handlat om otur, i och med att många sommarvikarier hastigt slutat. Seko Posten menar att detta snarare handlar om bristande introduktion för nyanställda i kombination med en alltför sårbar bemanning.

- Vi har exempel på sommarvikarier som fått 2-3 dagars introduktion och sedan slängts rakt ut i full produktion. Med sådana förutsättningar handlar det knappast om otur när vikarier väljer att hastigt sluta, vilket i sin tur leder till att redan sköra organisationer brister, fortsätter Johan.

Att återskapa förtroendet från kunder och allmänhet måste nu vara företagsledningens prioritering nummer ett. Detta kommer inte att lyckas om man inte samtidigt kan återfå förtroendet från de anställda i PostNord.

- Just nu är det oerhört demoraliserande att som anställd hela tiden behöva utstå gliringar, från kunder under arbetsdagen och från släkt och vänner i privatlivet, säger Johan. Vi anställda vill verkligen leva upp till kundernas förväntningar, vi vill kunna känna stolthet över att vara postanställda.

Seko Posten inser naturligtvis att läget är oerhört tufft för PostNord. Ekvationen att kombinera god kvalité och god lönsamhet utifrån dagens förutsättningar går helt enkelt inte ihop.

- Företagsledningen bär sin del av ansvaret, men det gör även riksdag och regering. Sverige behöver en ny postlag som skapar bättre förutsättningar för postanställda, ägarna måste dessutom snarast ge besked om hur de avser att hantera ett ekonomiskt blödande PostNord Danmark, avslutar Johan Lindholm.

 

 Ladda ner pdf för utskrift

 

Uppdaterad:
Sidansvarig: Seko Posten