För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor. Läs mer om hur vi hanterar kakor

SEKO, länk till startsidan
Arbete på järnväg.
Utan en fungerande järnvägsinfrastruktur stannar Sverige. Foto: Michael Erhardsson

Nytt järnvägsinfra-avtal klart!

Seko och Tågföretagen har idag kommit överens om ett nytt tvåårigt Järnvägsinfrastrukturavtal, som berör medlemmar som arbetar med byggande och underhåll av järnvägar och tillhörande infrastruktur. Merparten av medlemmarna finns inom Infranord AB.

Det nya avtalet löper från 2025-05-01 till 2027-04-30 och följer det så kallade märket som ger ett avtalsvärde på 6,4 procent över två år, som fördelas med 3,2 procent år 1 och 2,8 procent år 2. Inom utrymmet avsätts också 0,2 procent till flexpension år 1 och 0,2 procent år 2. 

Nya lägsta grundlöner på avtalsområdet:

År 1  32 713 kronor
År 2  33 629 kronor

En fråga som har fått en lösning i förhandlingarna är den som handlar om mertiden.

–  Det tog onödigt lång tid att lösa mertidsfrågan, men nu är det klart, vilket innebär att ersättningen för mertiden ska likställas med ersättningen för övertid. Den förändringen träder i kraft den 1 oktober 2025. Vi har även kommit överens om att parterna ska tillsätta en arbetsgrupp som ska jobba för att motverka hot och våld från tredje man inom branschen. Parterna ska även under avtalsperioden genomföra gemensamma utbildningar kring MBL, samverkan och förtroendemannalagen, säger Sandra Lindström, ombudsman på Seko med ansvar för Järnvägsinfrastrukturavtalet. 

Den nya uppgörelsen kommer att publiceras i sin helhet på hemsidan inom kort. 

Publicerad: 13 maj 2025

Relaterade ämnen

  • Väg- och banavtalet klartSeko och Byggföretagen har idag tecknat ett nytt tvåårigt Väg- och banavtal som berör medlemmar som arbetar med byggande och underhåll av vägar och järnvägar. Avtalet löper från 2025-05-01 till 2027-04-30.