Överenskommelse mellan Seko och Almega Tågföretagen klar
Seko har nu gjort en överenskommelse med Almega Tågföretagen om att allt övertidsarbete ska betraktas som övertid och därmed generera ersättning för trafikpersonal där detta gäller idag.
I ett avtal som skulle börja gälla från och med den 1 januari 2026 skulle endast övertidsersättning betalas ut efter 15 minuters arbete. Detta är nu stoppat efter konstruktiva förhandlingar mellan Seko och motparten, Almega Tågföretagen. Dessutom har vi enats om en avsiktsförklaring för tillskapandet av ett förhandlingsavtal.
Konstruktiva förhandlingar
- Den svenska modellen levererar. Vi har under en tid haft konstruktiva förhandlingar med vår motpart där vi har varit tydliga med att våra medlemmar får lida en helt orimlig ekonomisk skada om inte all övertid ger övertidsersättning. Motparten har tagit till sig av detta och gått oss till mötes i denna fråga, säger Sune Blomkvist, ombudsman i Seko.
- Det är särskilt glädjande att avtalet i den delen som handlar om att begränsa övertidsersättningen till att enbart gälla efter 15 minuter inte hunnit träda i kraft. Detta innebär att våra medlemmar inte har förlorat en krona, fortsätter han.
Samverkan mellan parterna ska bli bättre
En del i denna uppgörelse är att parterna tillsammans konstaterar att samverkan framöver mellan facken och arbetsgivarna måste fungera bättre. Det finns två parter som ansvarar för att upprätthålla träffade kollektivavtal och i det arbetet måste ett gemensamt ansvar tas.
- Vi har kommit överens om att vi har ett gemensamt ansvar för att vårda och öka kunskapen om kollektivavtalet. Vi kommer mot bakgrund av det att på olika sätt bidra till att förbättra samverkan mellan parterna på såväl lokal som central nivå. Det kan exempelvis handla om utbildningsinsatser, säger Sune Blomkvist.
Publicerad: 12 december 2025