Sekos ombudsman Thomas Gorin Weijmer och Tågföretagens Pierre Sandberg.

Seko har växlat krav med Tågföretagen

I dag har Seko växlat yrkanden med Almega Tågföretagen. Hållbara scheman är ett av Sekos viktigaste krav.

Publicerad:

Sekos krav i korthet

  • Vi vill tillbaka till hållbara scheman. Lagt schema ska gälla! Ändringar ska inte vara vardag. I praktiken betyder det att en arbetsgivare bara får ändra arbetstider på kort varsel om de är överens med den anställde. Det här behövs verkligen för spårtrafiken.
  • Arbetstidsförkortning är en annan sak som vi tror skulle kunna få fler att stanna kvar i branschen längre. Vår målsättning är fem extra lediga dagar varje år.
  • Säkerhet är A och O inom järnvägen. Utvecklingen vi ser i Europa och nu tar till Sverige drivs av girighet inte järnvägskunnande. En järnväg där en ensam lokförare tjänstgör är en utveckling vi inte kan acceptera. Vi kommer att ta strid för resandetåg ska framföras av lokförare tillsammans med tågvärd eller ombordpersonal i säkerhetstjänst.
  • Vi kommer att ta ett helhetsgrepp kring villkor och löner för städ, depåarbete, sanering och motsvarande. Det är viktiga yrkesgrupper som ofta behandlas illa i många lägen.

Seko håller just nu på att analysera Almega Tågföretagens yrkanden.
- Vi återkommer med en kommentar om deras krav, säger Sekos ombudsman Thomas Gorin Weijmer.

Läs Sekos krav i sin helhet.

Uppdaterad: