Oroande utveckling inom järnvägen

I går sände Sveriges Radios Kaliber ett reportage om hur det kan vara att arbeta med järnvägsunderhåll. Utgångspunkt för reportaget är de faror som finns för de som arbetar i spårmiljö och återigen blir vi påminda om de fruktansvärda olyckor som inträffat under de senaste åren.

Publicerad:

Att ha tåg som blåser förbi i 200 km/h på intilliggande spår är farligt. Minsta felsteg eller misstag kan få förödande konsekvenser för alla inblandade. Därför ska hänsyn till skydd och säkerhet tas i varje upphandling. Det bör inte alltid vara lägsta anbud som vinner upphandlingen.

– Dessvärre har vi sett en oroande utveckling, med ökat antal olyckor och tillbud, sedan avregleringen fullbordades år 2010. För Seko är det självklart att arbetsmiljön ska sättas i främsta rummet. Våra medlemmar ska känna sig trygga när de går till jobbet, säger Kristoffer Arvidsson Thonäng, utredare på Seko, som i flera rapporter har synat järnvägsunderhållet i sömmarna.

Programmet i Kaliber ”Järnvägsunderhåll med livet som insats” finns att lyssna på här.

För att läsa vad Seko tycker om järnvägspolitiken kan ni gå in på följande länk.  

Sekos kongress antog även ett uttalande om järnvägen.

Uppdaterad:
Sidansvarig: Kommunikationsgruppen