Jannes krönika februari 2017

2017 blir ett intensivt år.

Publicerad:

Det nya året 2017 kommer att bli intensivt. Avtalsrörelsen står för dörren, och vi går in i den stärkta av uppgörelserna från förra året. Av de avtalskonferenser som hittills har varit inom Seko framgår det att den fortsatta kampen mot otrygga anställningsformer kommer att stå högt på dagordningen i de kommande förhandlingarna.

Dessvärre görs det allt fler försök att dumpa villkor och löner genom att kollektivavtalet åsidosätts i upphandlingar av olika slag. Man blir förbannad när statliga Postnord upphandlat vissa transporttjänster där utföraren saknar kollektivavtal. Visst, Postnord befinner sig i ett ansträngt läge, men måste ändå ta sitt ansvar. Det behövs en skärpning i hela logistik- och transportbranschen när det gäller synen på kollektivavtal. Kollektivavtalet är själva grunden för trygga jobb – och rättvisa löner. Saknas kollektivavtal på din arbetsplats? Kontakta oss! Lika viktigt är det att staten bör ha det övergripande ansvaret för att underhållet av våra järnvägar sköts på ett bra och effektivt sätt. Jag talade nyligen med infrastrukturminister Anna Johansson om dessa frågor. Regeringen fattade i början av året beslut om att staten, via Trafikverket, i egen regi ska utföra besiktning av järnvägen. Det är ett steg mot att staten tar ett samlat ansvar för kontroll och utförande av järnvägsunderhållet. Steget är i rätt riktning, men fortfarande är det en bit kvar till vallöftena om att underhållet av järnvägen ska bedrivas i statlig regi.

Allt ovanstående blir samtalsämnen på Sekos kongress i slutet av april, där många av motionerna handlar om just trygga anställningar och hur viktigt det är att få ordning och reda i anställningsformerna. En indelning i ett A- och B-lag p. Arbetsmarknaden är inte den svenska modellen.

Jannes krönika finns även på

Uppdaterad:
Sidansvarig: Kommunikationsenheten