För att webbplatsen ska fungera bra för dig och för att samla in statistik som hjälper oss att förbättra den, använder vi kakor.
Läs mer om hur vi hanterar kakor

Bild på Gabriella
Sekos förbundsordförande höll en appell mot att sätta 13-åringar i fängelse.

Seko deltog i manifestation mot sänkt straffbarhetsålder

Under gårdagen arrangerade flera organisationer inom civilsamhället manifestationer i 10 städer runt om i landet för att protestera mot förslaget att sätta barn så unga som 13 år i fängelse. Sekos ordförande Gabriella Lavecchia var en av deltagarna på manifestationen i Stockholm.

Gabriella Lavecchia var en av flera som höll en appell på Gustav Adolfs torg i Stockholm. Hon uppmanade i sitt tal Sveriges regering att inte gå vidare med förslaget och sade bland annat att Sekos över 6 000 medlemmar inom Kriminalvården, liksom i princip alla andra remissinstanser för detta förslag, är tydliga med 13-åringar INTE ska sitta i fängelse.

Att sänka straffåldern är inte rätt väg att gå och vi måste klara av att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Barn som begått så här grova brott kan vara både förövare och offer samtidigt, men framför allt är de fortfarande barn” sade Gabriella Lavecchia bland annat.

Arrangörer till manifestationerna var: Rädda Barnen, BRIS, Svenska Kyrkan, Vison och Akademikerförbundet SSR.

 

Publicerad: 14 april 2026

Relaterade ämnen

  • Medlemsveckan 2026 en succéUnder föregående vecka gick Sekos medlemsvecka av stapeln och det var full aktivitet i Sekos organisation och ute på arbetsplatserna. Mängder av arbetsplatsbesök med samtal om facket och tusentals hamburgare/korvar grillades på de många olika sammankomsterna runt om i landet.
  • Nu startar medlemsveckan!Nu startar Sekos nionde medlemsvecka! Seko-företrädare besöker hela veckan arbetsplatser för att träffa så många medlemmar som möjligt. På Sekos sociala medier kan du se bilder från medlemsveckan.
  • LO:s styrelse skriver öppet brev till Ulf KristerssonLO:s styrelse har skrivit ett öppet brev till statsminister Ulf Kristersson, i vilket LO-förbundet gemensamt uppmanar statsministern att markera mot att ministrar använda sin position för att misstänkliggöra det civila samhällets engagemang.