När tiden är knapp

Publicerad:

En eftermiddag förra veckan trillade det i rask takt in ett antal sms till Sekos förbundskontor från folk som ville bli medlemmar. Det visade sig att samtliga gått samma introduktion för nyanställda tågvärdar på SJ Öresundstågen. Den som presenterade Seko där var Sarah Andersson från Seko Klubb Öresundståg.

– I vanliga fall när jag värvar arbetskamrater så skriver jag alltid in dem själv, säger Sarah, men här hade jag 15-20 minuter på mig att presentera Seko innan de försvann iväg på lunch. Sedan fortsätter deras introduktion, det brukar dröja flera veckor innan vi kan prata med dem igen.

Så Sarah uppmanade samtliga att skicka ett sms till 71350 med ordet SEKO och deras namn så skulle de bli uppringda och inskrivna som medlemmar, vilketde nu också blivit.

– Dels tyckte jag att det var ett smidigt sätt att skriva in dem nu när jag bara hade en dryg kvart på mig, dels blev det en extra möjlighet för dem att ställa frågor.

Stora delar av spårbranschen har drabbats hårt av pandemin, verksamheten har bantats och nyanställningar knappast varit aktuella. Här är SJ Öresundståg ett undantag.

– Sedan SJ tagit över verksamheten gäller en tågvärd per tågset istället för en per tåg, det innebär att det anställs en hel del nu. När det gäller medlemsvärvning har vi ett guldläge. Vi turas om i klubbstyrelsen att vara med på introduktionerna och i november till januari körde vi en räd på arbetsplatserna som gav 40 nya medlemmar.

Är det svårt att få med de nyanställda?

– Jag tycker inte det. Loss of license är populärt och vi trycker alltid hårt på att Seko faktiskt är det fack som tar fajten för medlemmarna, det är vi som driver deras frågor. Dessutom får timavlönade som är Seko-medlemmar en högre timlön.

Sarah Andersson, Seko klubb Öresundståg

Fotograf: Emma Kanewoff

 

 

Läs mer om Loss of license

Uppdaterad:
Sidansvarig: Organisationsenheten