Arbetet med skolinformationer tar fart

Under 2020 fick Seko bara ett fåtal nya elevmedlemmar. Skolinformationer var på grund av pandemin svåra att genomföra, och utan skolinformationer inga nya elevmedlemmar. Under 2021 har dock arbetet med digitala skolinformationer kommit i gång, och fungerat över förväntan.

Publicerad:

Den kartläggning som gjorts av vilka vuxenutbildningar som leder till yrken inom Sekos organisationsområde visar att potentialen är stor, bland annat inom branscher som väg och ban, energi och spårtrafik. Det finns ett stort antal skolor där vi borde vara, men som i dagsläget inte besöks. Ett systematiskt arbete med att nå ut till dessa skolor har därför påbörjats. Idag finns både en bättre överblick över utbildningarna och ett bättre stöd till skolinformatörerna i form av nytt material och bättre gemensamma forum.

För att lyckas besöka alla dessa skolor behöver vi bli fler som är engagerade. Är du intresserad av att jobba med skolinformationer och få chansen att följa med våra skolinformatörer ut för att se hur det fungerar?  Skicka ett mejl till: christoffer.soderlund@seko.se

 

En av de som har jobbat mycket med skolinformation och som även provat på att göra det digitalt är Calle Hjelmérus, ombudsman Gävle-Dala.

Hur är det att hålla skolinformationer?

Det är den roligaste delen av mitt arbete. Det är kul och givande att få prata om det vi brinner för och se hur eleverna verkligen tar till sig av det vi lär ut. Ämnet engagerar och det är väldigt lätt att värva, medlemskapet är ju gratis för gymnasieelever och för de som går en vuxenutbildning så kostar det bara 50 kr för hela studietiden.

Har du några pedagogiska grepp att rekommendera?

Kasta godis på folk! Jag brukar faktiskt göra det när jag kommer till en stökig klass och märker att några inte lyssnar, jag kastar godis på dem vilket effektivt flyttar tillbaka fokus till mig. Annars handlar det om att hålla gruppen engagerad och att inte ha med för mycket text, det ska kännas som något roligare och mer intressant än en vanlig lektion.

Hur har det varit att köra digitalt då?

Det har gått väldigt bra, vi går igenom samma saker som vi gör under en vanlig skolinformation. Det blir svårare att köra rollspel och kasta godis dock, men det viktigaste är ju att eleverna får informationen och att de blir våra medlemmar.  

Hur ska man gå till väga om man vill vara med och hålla skolinformationer?

Ta kontakt med Seko och se till att få gå med någon i början, gärna genom hela processen så att ni även får se hur kontakten med skolorna går till. Det är väldigt roligt och det finns bra material att hålla sig till om man känner sig osäker.

Är du intresserande av att jobba med skolinformation och vill följa med våra skolinformatörer ut för att se hur det funkar? Skicka ett mejl till christoffer.soderlund@seko.se

Uppdaterad: