Fotograf: Linus Meyer

”Vi driver medlemmarnas frågor”

2019 värvade Seko SJ Syd 10 nya medlemmar. När pandemin slog till 2020 var tågbranschen en av de som drabbades hårt. Men trots en inbromsande verksamhet, med permitteringar och uteblivna nyanställningar, värvade klubben ändå 27 nya medlemmar förra året.

Publicerad:

Tina Jädert, Seko SJ Syd

Många av de nya medlemm­­arna jobbar på Depå Malmö Syd, där Tina Jädert är förtroende­­vald.

– För mig handlar det om att vara synlig och tydlig på arbetsplatsen, säger Tina. Jag har hela tiden nära kontakt med medlemmarna och jag är inte rädd för att prata om vad facket gör. Dessutom är jag alltid snabb med återkopplingen när medlemmar har frågor.

De anställda på Depå Syd Malmö jobbar treskift, vilket gör det svårt att träffa alla medlemmarna.

– Jag gör regelbundet utskick till våra medlemmar här. Dels med information, men jag frågar också medlemmarna vad de egentligen tycker. Ska jag in och förhandla med arbetsgivaren så måsta jag ju veta vad medlemmarna vill.

Frågorna kan handla om scheman och planeringen av verksamheten, men även om till exempel arbetsmiljö. Och många medlemmar svarar.

– En del hör av sig direkt på mejlen, andra fångar mig på jobbet och talar om vad de tycker. Men det här sprider sig också till de som ännu inte är medlemmar, de förstår att jag och Seko verkligen driver medlemmarnas frågor.

Tina är med på introduktionerna av nyanställda. En del medlemmar värvas där, andra helt enkelt när hon pratar med icke-medlemmar på arbetsplatsen. Men det här är också en arbetsplats där medlemmarna själva pratar med oorganiserade och uppmanar dem att gå med i Seko.

– När Seko är starkt på en arbetsplats och medlemmarna känner att vi driver deras frågor så blir det naturligt för dem att försöka få med sina arbetskamrater.

Uppdaterad:
Sidansvarig: Organisationsenheten