Järnvägsutredningens förslag går i rätt riktning

I dag har järnvägsutredningens förslag gällande frågan om framtidens järnvägsunderhåll lämnats till regeringen. Seko har under lång tid drivit frågan om en översyn av järnvägsunderhållet och att delar av underhållet ska förstatliga. Efter en första granskning av utredningens förslag anser Seko att det går i rätt riktning men att mycket återstår.

Publicerad:

I valrörelsen 2014 lovade statsminister Stefan Löfven att förstatliga allt järnvägsunderhåll. Nu lämnas ett förslag som motsvarar drygt en femtedel av det. Sekos utgångspunkt är, och har länge varit att det statliga järnvägsbolaget InfraNord, som har cirka 50 procent av underhållsmarknaden idag, borde inordnas och omorganiseras i Trafikverkets egen myndighetsregi. På så vis skulle underhållsmarknaden hållas relativt intakt för de privata företagen i branschen som fortsatt får behålla sin andel, det vill säga 50 procent av marknaden.

- Utredningens förslag känns trots allt ett steg på vägen mot ett bättre fungerande järnvägsunderhåll i Sverige. Nu behöver vi sätta oss ner för att analysera förslagen djupare för att se vilka konsekvenser de kommer att ge. Vi ser fram emot att kunna komma med våra inspel till regeringen i den kommande remissrundan, säger Sekos ordförande Valle Karlsson.

Järnvägsutredningen föreslår att Trafikverket i egen statlig regi ska utföra underhåll på 8 av 34 banområden i Sverige. Dessutom föreslås att Trafikverket ska ha vissa maskinella resurser i egen regi samt utföra underhåll på vissa nationella underhållskontrakt. Syftet med utredningens förslag är att Trafikverket ska få bättre kunskap och kontroll över järnvägsunderhållet och därmed kunna fatta mer välgrundade beslut vilket Seko ser som positivt.

Uppdaterad: