Information med anledning av Covid-19

Som vi tidigare informerat om följer vi hela tiden utvecklingen och de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten kommer med. Vi har all anledning att vara extra noggranna när det gäller att följa råd och rekommendationer med tanke på utvecklingen den senaste tiden.

Publicerad:

Som ni alla redan vet så har Folkhälsomyndigheten skärpt sina allmänna råd. Regering och myndighet skärper nu såväl råd som regler ytterligare. En ny pandemilag började bland annat gälla i söndags.

Vi befinner oss fortfarande i ett allvarligt läge på grund av Covid19. Det påverkar oss alla. Vi har snart under ett år haft digitala möten i stor omfattning. I princip alla anställda har haft hemmet som sin arbetsplats. Det är en påfrestande situation ur flera perspektiv.

Med den information vi har i dagsläget finns inget säkert datum för när allt blir som vanligt igen och vi kan återgå till våra normala arbetsplatser. Vi kan dock konstatera att vi under ett bra tag framöver kommer att påverkas på ett eller annat sätt av pandemin. Vårt beslut om att anställda i Seko är stationerade i hemmet förlängs i första hand till och med den 31 mars 2021.

Från den 1 september 2020 öppnade vi upp för att man tillsammans med sin närmaste chef skulle kunna göra en planering för de kommande veckorna när det gällde fysisk närvaro på kontoret. Detta innebar att man, tillsammans med din närmaste chef, kunde planera för 14 dagar i taget. Chefen ansvarar i sin tur för att den personal som av olika skäl behöver vara fysiskt närvarande på sin arbetsplats kan arbeta på ett säkert sätt utan risk för smittspridning. När det gäller förbundskontoret så samordnas detta mellan enhets- och gruppcheferna.

Ute i landet har gruppcheferna i respektive arbetsområde ett ansvar för hela arbetsplatsen och gör utifrån det en helhetsbedömning. Det är viktigt att de som av olika skäl måste vara fysiskt på arbetsplatsen kan vara där på ett säkert sätt. Denna princip gäller fortsatt. Men. Med tanke på den alarmerande utvecklingen vill vi uppmana alla att fundera en extra gång innan man åker till kontoret. Åk bara om det verkligen är absolut nödvändigt. Grundregeln är att alla jobbar hemma och att det ska vara så lite folk som möjligt på kontoren.

Chefen ansvarar även för att göra en bedömning av hela kedjan så att du som anställd kan ta dig hemifrån till kontoret på ett säkert sätt. Det kan handla om att undvika rusningstrafiken om du reser kollektivt. Det kan också innebära att man tar bilen till kontoret. På Hagagatan hyr vi några extra parkeringsplatser för att möjliggöra säkra transporter. Dessa går att boka i Outlook.

Ovan nämnda beslut gäller i första hand till den 31 mars 2021. Men alla bör ha en mental beredskap för att detta kommer att dra ut på tiden. Vår förhoppning är givetvis att pandemin ska besegras så vi kan återgå till mer normala förhållanden. Inför den 31 mars kommer vi att informera om vad som gäller för kommande period. Förbundets krisgrupp har möten löpande och följer utvecklingen kring pandemin och eventuella justeringar av myndighetens rekommendationer.

Vi är fullt medvetna om att vi befinner oss i en intensiv period. Vi är också införstådda med att det är en påfrestning för de allra flesta, inte minst ur ett arbetsmiljöperspektiv, att arbeta från hemmet.

Mötesverksamhet
Folkhälsomyndigheten rekommenderar också att man ska avstå från möten. Möten ska därför genomföras digitalt. Vi öppnade tidigare upp för undantag när det gällde möten med förhandlingsdelegationer i slutfasen av avtalsrörelsen. Men då läget är nytt och regering och myndighet nu skärper reglerna gäller inte längre detta undantag. Möten med förhandlingsdelegationer genomförs tills vidare digitalt. Vi är medvetna om att endast ett fåtal avtal är kvar, de flesta centrala avtal är tecknade. Beslutet är taget i omtanke om såväl vår egen personal/förtroendevalda men också utifrån ett samhällsansvar.

När det gäller möten med de förhandlingsansvariga på respektive avtalsområde, den så kallade lilla delegationen, kan dock undantag medges efter samråd med avtalssekreteraren.

När det gäller mötesverksamhet i den demokratiska organisationen gäller samma som är beskrivet ovan. Fler och fler använder nu mötessystemet Vote-IT för att genomföra demokratiska möten. Behöver man stöd/utbildning när det gäller Vote-IT, mejla till organisation@seko.se

Vårt fokus i den uppkomna situationen är personalens, våra förtroendevaldas och våra medlemmars hälsa men också ett ansvarstagande för samhället i stort. Samtidigt måste vi garantera en fungerade verksamhet. Stort tack för ert tålamod. Det är särskilt glädjande att förbundet, trots de begränsningar som det senaste året inneburit, ökat i antal medlemmar. Vi har tecknat bra kollektivavtal och mycket annat positivt har åstadkommits.

Har ni frågor eller funderingar med anledning av detta kontakta personalchefen.

Ta hand om er. Håll ut, håll avstånd och tvätta händerna.

Uppdaterad: