Arbetsskador och försäkringar

I avdelningen finns en grupp som handlägger och utbildar i arbetsskade- och försäkringsfrågor. I första hand är det klubben man vänder sig till i dessa frågor.

Ansvarsfördelning mellan klubb och avdelning gällande arbetsskador och försäkringar:

Klubbens ansvar
Vara medlemmen behjälplig med att driva ärenden samt fylla i blanketter för att medlemmen skall få
ersättning från:
– Försäkringskassan (arbetsskadeanmälan, livränteprövning m m)
– AMF ( PSA , TFA, AGS )
– Andra lagstiftningar inom arbetsskadeområdet
– Medlemsförsäkringarna i Folksam

Bevaka medlemmens intressen vad gäller sjuklön och andra lönefrågor samt eventuell rehabilitering och omplacering kopplade till ärendet. Initiera och påbörja rättshjälpsansökningar som sedan skickas till avdelningen. Utse försäkringsrådgivare, som anmäls till avdelningen. Utse en kontaktperson för arbetsskade- och försäkringsärenden, som anmäls till avdelningen. Där företags/koncernfack finns som stöttar klubbarna i dessa frågor, kompletterar man klubbarnas ärenden med nödvändigt material för rättshjälpsansökan hos avdelningen, alternativt driver ärendet själva utifrån kompetens. I sådant företags/koncernfack utses kontaktperson enligt ovan.

Avdelningens ansvar
– Se till att rättshjälpsansökan skickas till förbundet.
– Komplettera ansökningar om rättshjälp från klubbarna med nödvändigt materiel.
– Stötta små och svaga klubbar hela vägen om så behövs.
– Driva frågor i viss utsträckning utifrån kompetens.
– Ta klubbarnas ansvar för medlemmar i Allmänna klubben och Klubb arbetssökande.
– Erbjuda utbildning efter behov.

Förbundets ansvar
- Bedöma och besluta om rättshjälp.

Uppdaterad: