Medlemsinformation vecka 22
PostNord stoppar outsourcing inom distribution
PostNord har beslutat att all outsourcing inom distribution stoppas 2018. Detta efter ett intensivt fackligt påverkansarbete från Seko Postens sida de senaste åren. PostNord skickar nu en tydlig och viktig signal om att chaufförsjobbet är ett framtidsyrke inom bolaget.
- Beslutet är välkommet, en framgång både för våra medlemmar och för Seko Posten som facklig organisation. Vi har varit starkt kritiska lång tid till arbetsgivarens fordonsväxling (ett finare ord för outsourcing) och det är väldigt positivt att vi nu får gehör för vår linje. PostNord skickar med denna kursändring en tydlig signal att det verkligen finns en framtid för yrkesgruppen chaufförer i företaget", säger Johan Lindholm, ordförande i Seko Posten.
- Vi har den senaste tiden haft en bra dialog med företagsledningen som på ett prestigelöst sätt omprövat tidigare dåliga beslut. Men jag är övertygad om att vår tydliga hållning i det fackliga arbetet, har varit viktigt för arbetsgivarens positiva beslut, fortsätter Johan.
Seko Posten har under en längre tid varit starkt kritiska till tidigare strategi för att hantera behovet av fordonsinvesteringar. PostNord har sedan 2015 inte reinvesterat i den utsträckning som hade behövts för att ersätta de bilar som skrotats. Alternativet som då funnits kvar, har varit outsourcing av transporter. I många fall har det medfört både sämre kvalité och högre kostnader, men arbetsgivaren har ändå valt den modellen trots starka fackliga protester från Seko.
Efter diskussioner med Seko Posten tidigare i år beslutade PostNord Sveriges VD Annemarie Gardshol att pausa all outsourcing i väntan på att en analys skulle genomföras. Analysen är nu delvis klar och resulterar i att PostNord kommer att köpa in närmare 140 lastbilar vilket är cirka 90 stycken fler än planen för året. Alla fordon kommer inte hinna levereras under 2018, istället kommer man att förlänga livslängden på fordonen och hyra lastbilar under den tid man väntar på leverans. Analysen visar även ett behov av att kraftigt öka investeringstakten på distributionsbilar. I den ursprungliga investeringsplanen för 2018 skulle 359 distributionsbilar köpas in, istället höjer man nu antalet till 800 distributionsbilar. Investeringsbeslutet innebär att all outsourcing inom distribution stoppas 2018.
- Sammantaget kommer PostNords beslut att öka tryggheten för våra medlemmar och förbättra kvaliteten i företagets leveranser, avslutar Johan.